Innehåll:
ToggleNu är det slut med reklam på matchtröjorna för spelbolagen i Premier League. Det är den nya överenskommelsen mellan klubbarna i Englands högst fotbollsliga. Beslutet kommer att börja gälla från 2026 och gäller framsidan av tröjan. Det kommer fortfarande att vara reklam från spelbolag på ärmarna på, tröjan samt runtom på själva arenan.
Premier League är den första stora ligan i England som går den här vägen och helt förbjuder reklam från spelbolag på framsidan av tröjorna. Inte mindre än 8 av 20 lag har för tillfället reklam på framsidan av sina matchtröjor. Det är just dessa 8 lag som det kommer att svida lite extra för, eftersom det sammanlagda värdet av reklamen uppgår till runt 70 miljoner pund.
Historiskt beslut
Beslutet, som är historiskt, kommer att ha effekter för de mindre klubbar som är beroende av inkomsten från spelbolagen de samarbetar med. De åtta lag som drabbas av det nya beslutet, som träder i kraft efter säsongsavslutningen 2025-2026, är Newcastle, Brentford, Bournemouth, Fulham, Everton, Leeds, West Ham och Southampton. Två andra lag har reklam på ärmarna och kommer alltså inte att beröras av det nya beslutet.
Flera organisationer som jobbar med spelmissbruk är positiva till den nya överenskommelsen mellan klubbarna. Det är ett första steg i rätt riktning mot att helt få bort reklam från spelbolag inom sporten. Spelbolag med en svensk licens har redan strikta krav på sig vad gäller marknadsföring. De är också väldigt säkra att spela på eftersom det erbjuds Trustly hos casinon med den svenska licensen.
Vad innebär de nya reglerna för spelbolagen och specifikt för Unibet?
Alla spelbolag som jobbat med lag i Premier League kommer att få minskad synlighet, eftersom de inte kommer att få ha sin logga frampå matchtröjorna. Exakt hur mycket det kommer att påverka är svårt att säga för tillfället. Så länge det inte blir helt förbjudet för spelbolag att synas inom fotbollen i England kommer de fortfarande ha möjlighet att göra reklam. Det är dock ett första steg mot att få reklamen helt förbjuden och skulle det hända, kanske flera länder följer efter. Då kommer det att ha en betydligt större påverkan på spelbolagen där deras synlighet minskar markant.
För Unibet som är sponsor till både Derby och Middlesbrough kommer det engelska beslut inte att ha någon nämnvärd påverkan. Båda lagen spelar i andra ligor som inte infört samma krav. Men om det engelska beslutet får fotfäste i andra länder kan det påverka Unibet desto mer. Unibet är nämligen huvudsponsor för Svensk Elitfotboll som representerar alla lagen i Allsvenskan och Superettan. Skulle ett liknande beslut bli verklighet i Sverige kommer det att få konsekvenser för Unibet och deras sponsoravtal.
Går vi mot ett totalt förbud?
Det är för tidigt att säga något om det än. Skulle det dock bli ett totalt förbud runtom i Europa påverkar det både klubbar, sporter och spelbolag. De förstnämnda kommer att tappa mycket inkomst, medan spelbolagen tappar synlighet och i förlängningen kunder.
Som det ser ut i Sverige är flera nya regler på gång vad gäller spelbolag och hur vi svenskar kommer att få spela på nätet. Vi får helt enkelt se vad framtiden har att utvisa.